رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیطزیست در واکنش به ادعای برخی اعضای شورای شهر تهران درباره مازوتسوزی در نیروگاه منتظرقائم استان البرز گفت: این ادعا را تکذیب میکنم، نیروگاه منتظرقائم در گذشته مصرف مازوت نداشته و در آینده هم نخواهد داشت. نیروگاهها عامل آلودگی هوا نیستند.
داریوش گلعلیزاده، رئیس مرکز ملی هوا و
تغییر اقلیم محیطزیست صبح امروز (چهارشنبه ۱۵ آذر) در نشست خبری تشریح
عوامل آلودگی هوا و راهکارهای برونرفت از این مشکل اظهار داشت: اگر به
موقع اطلاع رسانی انجام نگیرد در جامعه اطلاعات نادرستی نشر مییابد و رفع
اثر اطلاعات نادرست بسیار مشکل خواهد شد و مردم را دچار تردید میکند که حق
با چه کسی است.
وی افزود: طی روزهای اخیر درباره علت آلودگی
هوا و مساله مازوتسوزی در نیروگاههای اطراف شهرها مباحثی مطرح شده است.
بنده عضو کارگاه سوخت کمیته اضطرار آلودگی هوا هستم و اعلام میکنم نیروگاه
بعثت مازوتسازی ندارد. همچنین نیروگاه منتظرقائم استان البرز نیز تا کنون
مصرف مازوت نداشته است و بعدا هم استفاده نخواهد کرد.
گلعلیزاده ادامه داد: در اصفهان دو نیروگاه
وجود دارد که نیروگاه اسلامآباد داخل شهر است و مازوت مصرف نمیکند و
نیروگاه شاهینشهر هم مازوت مصرف نمیکند. البته نیروگاه شازند که قبلا
مصرف مازوت داشت، الان اینچنین نیست و نیروگاهها عامل آلودگی هوا نیستند.
گلعلیزاده در واکنش به صحبتهای بعضی اعضای
شورای شهر تهران مبنی بر مازوتسوزی در نیروگاه منتظرقائم گفت: این موضوع
را تکذیب میکنم. اطلاعات متناقض اعتماد مردم را کاهش میدهد، به هیچ وجه
مازوت سوزی در تهران و کرج نداشتهایم. اگر جایی مازوتسوزی باشد، در
سکونتگاهها نیست و برای رفع ناترازی گاز است.
رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان
حفاظت محیطزیست خاطرنشان کرد: سوال مردم این است که پس علت آلودگی چیست؟
باید پاسخ دهم اگر امسال آلودگی هوا هم نداشتیم، مساله تابع عملکرد مثبت
نبود، بلکه وضعیت جوی هوا و به عبارتی وزش باد و جریان هوا اهمیت دارد، از
طرفی منابع متحرک و ساکن آلاینده نهتنها کم نشده است، بلکه بیشتر شده و ۹۴
درصد انرژی کشور تابع سوخت فسیلی است.
این مقام مسئول بیان کرد: سال گذشته ۴۷۰
خودروی نوشماره وارد حوزه حملونقل شده است و ۲۰ هزار خودرو اسقاط و نیمه
امسال ۳۵ هزار مورد اسقاط صورت گرفته است. همچنین نیمه اول سال مصرف بنزین
روزانه ۱۱۶ میلیون لیتر و نیمه دوم ۱۱۵ میلیون لیتر بوده و ۷ میلیون خودروی
فرسوده داریم.
وی تصریح کرد: ناکارآمدی حملونقل عمومی سبب
مشکل آلوده شدن هوا است و شهروندان مجبور به استفاده از خودروهای شخصیاند
و کلیدیترین راهکار برونرفت از وضعیت موجود و رفع مشکل آلودگی هوا توسعه
ناوگان حملونقل عمومی و در ادامه اسقاط وسایل نقلیه فرسوده است.
در این نشست خبری همچنین میثم سعیدی، مدیر
روابطعمومی سازمان حفاظت محیطزیست گفت: هیچکدام از نیروگاههای تهران
امکان مازوتسوزی ندارند و مخزن مازوت نیروگاه بعثت نیز پلمب است.
وی افزود: نیروگاههای شهید رجایی و شهید
منتظرقائم هم که دوستان شورای شهر تهران گفتند، یکی در نزدیکی قزوین و یکی
در فردیس کرج است که هیچکدام از آنها، مازوتسوزی نداشتهاند.
سعیدی در پایان گفت: از شما خبرنگاران و اصحاب رسانه میخواهم که حقایق را بگویید و اجازه ندهید برخی افکار عمومی را به بازی بگیرند.
منبع خبر :
https://www.ilna.ir/