صادق گفت: بر این باورم که ایجاد معاونت یا تغییر ساختار در وزارت راه و شهرسازی با ایجاد ساختاری اقتصادی قطعاً لازم است و این ساختار اقتصادی پشتیبان تمام پروژههای حمل و نقل و مسکن خواهد بود.
صادق گفت: بر این باورم که ایجاد معاونت یا تغییر ساختار در وزارت راه
و شهرسازی با ایجاد ساختاری اقتصادی قطعاً لازم است و این ساختار اقتصادی
پشتیبان تمام پروژههای حمل و نقل و مسکن خواهد بود.
فرزانه صادق مالواجرد وزیر پیشنهادی راه شهرسازی در آن دوره عصر
دوشنبه در دفاع از برنامههای خود در صحن علنی مجلس گفت: خداوند بزرگ را
شاکرم که به برکت نظام جمهوری اسلامی ایران و در پرتو رهبری حکیمانه مقام
معظم رهبری و توجه دولت محترم و همراهی تک تک نمایندگان مردم در خانه ملت
امروز زمینه فعالیت مبتنی بر شایستگی و مسئولیت پذیری فراهم آمده است.
وزیر پیشنهادی رها شهرسازی بیان کرد: دکتر پزشکیان با پایبندی بر شعار
اصلی انتخاباتی خود بر اساس نظر مشورتی کارگروههای خود به اینجانب اعتماد
نمود و از این جنبه از رئیس جمهور سپاسگزارم.
وی افزود از همه همکارانم که این روزها در مسیرهای هوایی زمینی و دریایی در خدمت زائران اربعین هستند نهایت سپاسگزاری را دارم.
صادق با بیان اینکه اگر میانگین و برآیند وضعیت حمل و نقل در کشور و
شرایط استقرار جمعیت و فعالیت در فضای سرزمینی ایران و تحریمهای ظالمانه
را منصفانه مرور کنیم نمیتوانیم منکر زحمات ساختارهای درگیر در موضوع مسکن
و شهرسازی باشیم گفت: هر کسی سکان مسئولیت را به دست میگیرد وظیفه حل این
مسئولیتها را به بهترین و قانونمندترین شکل ممکن بر عهده دارد.
وی افزود: وزارت راه و شهرسازی با بیش از ۱۵ درصد تولید ناخالص ملی از
مهمترین پیشرانهای اقتصادی کشور است و به هم پیوستگی زیادی با دیگر
بخشها دارد و بسیاری از کشورها رشد و توسعه خود را مرهون پیشرفت در حوزه
حمل و نقل میدانند.
وی افزود: راهبری و سیاست گذاری یکپارچه حوزه حمل و نقل ضرورت ایجاد
هماهنگی با دیگر دستگاهها را ایجاب میکند و اینجا نقش وزارت راه و
شهرسازی برجسته میشود.
وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی با اشاره به ساماندهی اجاره بها و
بافتهای فرسوده اظهار داشت: همه این مسائل اهمیت وزارت راه و شهرسازی را
بیش از پیش نشان میدهد. بر این باورم که ایجاد معاونت یا تغییر ساختار در
وزارت راه و شهرسازی با ایجاد ساختار اقتصادی قطعاً لازم است و این ساختار
اقتصادی پشتیبان تمام پروژههای حمل و نقل و مسکن خواهد بود. از مولد سازی
داراییهای وزارت راه شهرسازی گرفته تا تعامل با بخش خصوصی و سرمایهگذاری
خارجی در این زمینه مؤثر است.
صادق با بیان اینکه توسعه زیرساختهای شبکههای حمل و نقلی و راههای
شهری و روستایی و اتصال کریدورها به بنادر کشورهای همسایه از محورهای
برنامه اینجانب است گفت: تکمیل کوریدور شمال جنوب و شرق و غرب و اتصال بندر
بوشهر و برقی کردن قطارها و قطار سریع السیر و دالانهای راهبردی ریلی و
دریایی از جمله اقدامات مهم است.
افزایش ظرفیت فرودگاههای اقتصادی و استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در
این زمینه و کاهش محدودیتهای پروازی از جمله راهکارهایی هست که میتوان در
راستای اقتصادی نمودن پروازهای داخلی به کار گرفت گفت: تکمیل شبکههای
آزادراهی و بزرگراهی در راستای توسعه اقتصادی و پاسخگویی به حمل و نقل فعلی
کشور یکی از اولویتهای اینجانب و همکارانم خواهد بود.
وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه توجه به راههای منتهی
به مرزهای کشور و محورهای ساحلی جهت سهولت تبادل بار و مسافر با کشورهای
همسایه از برنامههای من است گفت: اولویت مهم دیگر در حوزه زیرساختها توجه
به توسعه و تکمیل شبکه راههای روستایی هست. این راهها علاوه بر اهمیت
اقتصادی دارای اهمیت اجتماعی و عدالت محوری هست.
صادق با تاکید بر اینکه لازم است شرایط بهرهبرداری از راههای مناسب
برای روستاها و مناطق کم برخوردار فراهم شود تصریح کرد: این مهم جز با
همراهی نمایندگان مجلس میسر نخواهد بود.
وی افزود: استفاده از همه ظرفیتهای تولید منابع غیر بودجهای نظیر
برون سپاری حداکثری از طریق طرحهای تجاری پایدار و جذب سرمایههای
غیردولتی و استفاده از ظرفیت مولدسازی داراییها و تسهیلات مالی کم بهره از
جمله راههای وزارتخانه راه و شهرسازی خواهد بود.
وزیر پیشنهادی را شهرسازی با تاکید بر اینکه حتی وجود یک نفر فوتی
تصادفات جادهای باید برای ما غیر قابل قبول باشد اظهار کرد: در کاهش این
تلفات همت خود را به کار خواهم بست و در این مسیر استفاده از ظرفیت پلیس
راهور و سایر ظرفیتها و بخشهایی چون مجلس شورای اسلامی راهگشا خواهد بود.
وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی با اشاره به اینکه خرید انواع ناوگان در
حوزههای هوایی زمینی و ریلی باید در اولویت باشد اظهار داشت: از آثار
سیاست گذاری و مدیریت یکپارچه حمل و نقل موضوع ارتقای وضعیت ترانزیت است و
از شاخصهای اصلی توسعه اقتصادی سیاسی امنیتی و ارتقای دیپلماسی منطقهای و
بینالمللی توسعه زیرساختهای سختافزاری و نرمافزاری با استفاده از
ظرفیت بینظیر ژئوپلیتیکی کشور خواهد بود. موضوع ترانزیت در اولویت اول با
کشورهای همسایه و در اولویت دوم با کشورهای خاور دور خواهد بود که در این
راستا تشکیل ستاد ملی ترانزیت به ریاست رئیس جمهور و دبیره وزارت راه و
شهرسازی بسیار اثربخش خواهد بود.
صادق با تاکید بر اینکه اقتصاد دریا محور با رشد ۱۶ درصد را موضوع
محوری دیگر دانسته و گفت: این از موضوعات ابلاغی رهبر معظم انقلاب است و
ارتقای سطح دسترسی به پس کرانههای حمل و نقلی و توجه به اقتصاد گردشگری
بسیار اثربخش خواهد بود.
وی افزود: بر اساس اصل ۱۲ و ۴۳ و ۳۱ قانون اساسی قانون ساماندهی حمایت
از تولید و عرضه مسکن و قانون جهش تولید مسکن تکالیف مهمی بر عهده دولت و
وزارت شهرسازی قرار داده و اینجانب خود را مکلف به عمل به تعهدات قانونی
دانسته و با کمک بخشهای مختلف تلاش خود را برای تأمین مسکنی در شأن مردم
به کار خواهم بست.
وی با تاکید بر اینکه تأمین زمین مناسب برای تأمین مسکن جوانان٬
ایثارگران٬ کارگران و بخشهای مختلف با استفاده از الحاق اراضی و اراضی
مازاد دستگاههای دولتی و ایجاد شهرهای جدید از اولویتهای من خواهد بود٬
گفت: در خصوص آمار و ارقام الحاق اراضی در بازه مسئولیت اینجانب بیش از ۳۰
هزار هکتار الحاق به محدوده وفق قانون جهش تولید در جای جای این سرزمین
صورت گرفته است.
او گفت: باقیماندۀ مسکن مهر و پروژههای طرح نهضت ملی مسکن طبق قانون برنامۀ هفتم تکمیل خواهد شد.
وی افزود: وجب به وجب کمیتههای الحاق شده در کمیتههای فنی و تخصصی
مورد بررسی کارشناسی قرار گرفته تا مشکلات بعدی را از لحاظ زیرساختی نداشته
باشند.
وی در بخشی از اظهارات خود گفت: سابقه من مبارزه با رانت و سودا گری بوده است.
وزیر پیشنهادی راه گفت: اگر وامدار کسی بودم باید در این ۲۵ سال به سهمخواهی آنها هم جواب میدادم.
منبع خبر :
https://www.entekhab.ir/