کمیته راهبری طرح تنظیم بازار میوه استانهای مختلف کشور، میوه و خرما تدارک دیده شده برای تنظیم بازار ماه مبارک رمضان و ایام نوروز را قیمتگذاری و از ۲۰ اسفند به مردم عرضه میکند.
کمیته راهبری طرح تنظیم بازار میوه استانهای مختلف کشور، میوه و خرما
تدارک دیده شده برای تنظیم بازار ماه مبارک رمضان و ایام نوروز را
قیمتگذاری و از ۲۰ اسفند به مردم عرضه میکند.
مرتضی معتمد،معاون فنی و بازرگانی سازمان مرکزی تعاون روستایی اظهار
داشت: میوه و خرما تدارک دیده شده برای تنظیم بازار ماه مبارک رمضان و ایام
نوروز، 15 تا 20 درصد زیر قیمت روز میوه مشابه در بازار هر استان توسط
کمیته راهبری طرح تنظیم بازار قیمتگذاری و عرضه آن در اصناف و غرف ویژه
طرح تنظیم بازار آغاز خواهد شد.
وی افزود: توزیع خرما از روز نخست ماه مبارک رمضان آغاز شده و میوه
تنظیم بازار نوروز نیز از 20 اسفند در استانهای کشور توزیع میشود.
وی افزود: در تمام طول سال تامین نیاز بازار توسط اصناف و فروشگاههای
زنجیرهای انجام میشود، اما با توجه به افزایش تقاضای بازار در روزهای
پایانی سال، بیم آن میرود که قیمت به طور نامتعارف افزایش یابد و تحمل آن
برای اقشار آسیبپذیر جامعه سخت شود، از این رو یک تجربه موفق 17 ساله وجود
دارد که هر سال دولت برای تنظیم بازار میوه شب عید و جلوگیری از رشد
نامتعارف قیمتها، در زمان برداشت، مقداری میوه ذخیرهسازی میکند و در
ایام نوروز حدود 15 تا 20 درصد زیر قیمت میوه مشابه در بازار عرضه میکند
این عرضه مانع رشد قیمت و منجر به ثبات قیمت در این روزها میشود.
معاون فنی و بازرگانی سازمان مرکزی تعاون روستایی تصریح کرد: این عرضه
حداقل تا 15 فروردین در غرفههای خردهفروشی موقت و یا اصناف منتخب و
سازمان میادین میوه و ترهبار شهرداری با نصب بنر تنظیم بازار در سطح شهر
تهران و سایر کلان شهرها ادامه خواهد داشت.
وی افزود: مباشرین استانها 100 درصد میوه مورد نیاز تنظیم استان شامل
سیب درختی و پرتقال تامسون و والنسیا و خرما را تامین و ذخیرهسازی
کردهاند و این اقلام با قیمت مصوب کمیته راهبری هر یک از استانها عرضه
میشود.
این مقام مسوول ادامه داد: برای پشتیبانی از استانها نیز میوه به عنوان ذخیره احتیاطی خریداری و ذخیرهسازی شده است.
معتمد با تاکید بر این که در سه سال اخیر تامین و تدارک میوه برای
برگزاری آیین نوروز به بخش خصوصی سپرده شده است، تصریح کرد: از سال 1401
این طرح به بخش خصوصی سپرده شده و در هر یک از استانها، یک مباشر توانمند
از بخش خصوصی انتخاب میشود که معمولا اتحادیههای تعاون روستایی هستند و
امر خرید، ذخیرهسازی و توزیع میوه و خرما را با منابع مالی خودشان و
تسهیلات بانکی اعطایی از سوی این سازمان انجام میدهند و سازمان مرکزی
تعاون روستای نیز بر این روند گسترده نظارت میکند.
معاون فنی و بازرگانی سازمان مرکزی تعاون روستایی از پرداخت تسهیلات
به بخش خصوصی برای تامین و تدارک میوه و خرما تنظیم بازار در نوروز و ماه
رمضان خبر داد و گفت: این تسهیلات با نرخ کارمزد 13 درصد و به اندازهای که
بتوان این اقلام مصوب کمیته راهبردی استانها را تامین و ذخیرهسازی کرد
به مباشران پرداخت میشود.
وی تصریح کرد: 32 مباشر بخش خصوصی در 32 استان (با احتساب منطقه جنوب
کرمان) عملیات خرید و ذخیرهسازی میوه و خرما را براساس ضوابط ابلاغی از
سوی وزیر جهادکشاورزی را انجام میدهند.
منبع خبر :
https://www.tasnimnews.com/