• با ما در ساختن آینده ایران سهیم باشید
  • با ما در ساختن آینده ایران سهیم باشید
javascript carousel by WOWSlider.com v9.0

دو پیشکسوت فوتبال ایران: اعداد و ارقام هنگفت و میلیاردی فوتبال، مردم را دلسرد و ناامید می‌کند

چهارشنبه 21 تیر
شرایط اقتصادی حاکم بر فوتبال ایران در فصل نقل و انتقالات، باعث تعجب بسیاری از اهالی جامعه شده است.
 دو پیشکسوت فوتبال ایران: اعداد و ارقام هنگفت و میلیاردی فوتبال، مردم را دلسرد و ناامید می‌کند
در شرایطی که اوضاع اقتصادی حاکم بر جامعه، تعریف چندانی ندارد و مردم ایران با مسائل بسیاری در این خصوص دست و پنجه نرم می کنند، در روزهای نقل و انتقالات لیگ برتر  صحبت از اعداد و ارقامی می شود که جامعه را متعجب می کند. صحبت از جا به جایی ارقامی است که دیگر زیر 30 ، 40 میلیارد نیست و بعضا به 100 میلیارد هم نزدیک می شود. این ارقام در شرایطی مطرح می شود که همه می دانند باشگاه های ما غالبا دارای وصف دولتی هستند و این پول ها نه از طریق درآمد استاندارد باشگاه ها بلکه به کمک بیت المال هزینه می شود.

برای بررسی بیشتر این موضوع و چگونگی پرداخت این ارقام و واکنش جامعه و دوست داران فوتبال نسبت به این اتفاقات، با سیدمهدی سیدصالحی و یدالله اکبری، دو بازیکن سابق فوتبال ایران همکلام شده ایم و آن ها پاسخگوی سوالات خبرنگار ورزشی جی پلاس در این خصوص بودند.

سیدمهدی سیدصالحی مهاجم سابق تیم ملی فوتبال ایران که سابقه بازی در تیم های سپاهان، استقلال، پرسپولیس و تراکتور را در کارنامه اش دارد درباره علت چنین افزایش قیمت هایی در بازار نقل و انتقالات فوتبال ایران گفت: یکی از اصلی ترین عوامل چنین افزایش قیمتی در بازار نقل و انتقالات، نقش آفرینی دلالان در فرایند نقل و انتقال بازیکن است. وقتی دلالان رقم را بالا می برند، به دلیل فضای رسانه ای که حول محور آن بازیکن و باشگاه ها شکل می گیرد، هواداران برای حفظ یا جذب بازیکن موردنظرشان به باشگاه فشار می آورند و آن گاه مدیران باشگاه مجبور می شوند تا این ارقام را پرداخت کنند. حل چنین مشکلی، منوط به اتحاد و همدلی میان مدیران باشگاه ها است تا دست دلالان از فوتبال بریده شود. اگر باشگاه ها باهم متحد شوند و علیه این بازارگرمی های موجود بایستند و به عنوان مثال از آکادمی های خودشان، بازیکنان جوانی را بیاورند و از آن ها استفاده کنند، آن گاه دیگر کسی نمی تواند این چنین بازارگرمی کند و رقم را به 70 میلیارد یا 100 میلیارد برساند. یک سری از بازیکنان ما باکیفیت هستند و هررقمی که بگیرند، لیاقت آن را دارند اما این وضعیت نباید باعث شود تا عده ای آشفته بازار راه بیندازند و هر رقمی را که می خواهند، به دست بیاورند. لیگ ما در سالیان اخیر لیگ پویایی نبوده و استعداد خاصی به فوتبال ایران معرفی نشده است بنابراین بسیاری از بازیکنانی که این ارقام درشت را دریافت می کنند، کیفیت لازم برای دریافت چنین عدد و رقمی را ندارند.


تبلیغ

سیدصالحی همچنین در خصوص نگاه مردم به جا به جا شدن چنین ارقامی در فوتبال با توجه به شرایط حاکم اقتصادی بر کشور گفت: با توجه به این که اکثر باشگاه های ما از بودجه دولتی ارتزاق می کنند و درآمد خاصی ندارند، خرج کردن چنین ارقامی صددرصد باعث می شود تا مردم ما در این شرایط اقتصادی دچار دلسردی شوند. تا زمانی که دلسوزان اصلی فوتبال و مدیران با درایت و لایق این عرصه در راس کار قرار نگیرند، همین آش و همین کاسه است و جز این که پول مردم در بیت المال از بین برود، هیچ اتفاق دیگری نمی افتد چون هیچ فکر و درایتی پشت این مدل مدیریت نیست.

دربی 101 پرسپولیس استقلال پرسپولیس علیرضا بیرانوند مهدی قایدی


همچنین یدالله اکبری، هافبک میانی سابق فوتبال ایران که سابقه بازی در تیم هایی نظیر استقلال تهران و پاس همدان را در کارنامه خود دارد، درباره پول های کلانی که این روزها صحبت از آن در فوتبال ایران به میان می آید گفت: اولین نکته ای که در مورد این اعداد و ارقام عجیبی که از آن صحبت می شود باید مطرح کرد این است که پس قانون سقف قراردادی که از سوی فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ مطرح شده چیست؟ اگر این قانون ضمانت اجرایی ندارد، پس اساسا چرا مطرح شده؟ اگر لازم الاجراست، پس چرا نظارتی بر آن وجود ندارد و چنین قراردادهای سنگینی دارد بسته می شود؟ و در ادامه باید به این نکته توجه شود که با این مشکلات اقتصادی ای که گریبان مردم ما را گرفته، چنین ریخت و پاش هایی نباید جایی در این وضعیت داشته باشد. بنظر من این چیزی است که در این شرایط کاملا اشتباه است و باعث می شود که مردم دچار ناامیدی و دلسردی شوند. خیلی از افراد واقعا دچار مشکلات اقتصادی و مالی هستند و وقتی که می شنوند که چنین پول هایی در حال جا به جا شدن است، به نوعی شوکه می شوند.

اکبری در خصوص این که چرا با وجود همه این مشکلات، مردم باز هم با شور و نگرانی اوضاع مربوط به تیم مورد علاقه خود را پیگیری می کنند و برایشان حائز اهمیت بسیار است، گفت: مردم ما عاشق این فوتبال و عاشق دو تیم استقلال و پرسپولیس هستند. چنین رفتارهایی متاثر از هیچ چیز نیست جز عاشق بودن. این هواداران با عشق و علاقه می آیند و وقت و انرژی و هزینه خود را صرف می کنند تا در استادیوم حضور پیدا کنند و از تیم محبوب خود حمایت کنند. درنهایت همان عاشق بودن است که باعث می شود در این شرایط سخت اقتصادی مردم پیگیر تیم محبوب خود باشند و با تیم خود زندگی می کنند. من امیدوارم که مسئولان قدر این هواداران را بدانند.


منبع خبر : https://www.entekhab.ir/fa/